Conflicte/neînţelegeri între mareşal şi generali (IV). Cazul Nicolae Ciupercă.

♦ Un alt general înlocuit de la comandă, de mareşalul Ion Antonescu, la 9 septembrie 1941, într-un moment în care luptele Armatei 4 pe care o comanda pe frontul de la Odessa stagnau, a fost Nicolae Ciupercă (Şcoala militară de ofițeri de infanterie şi cavalerie, 1900 – 1902, șef de promoție; Şcoala Superioară de Război, 1911 – 1913, la Paris; sublocotenent – 1902, locotenent – 1907, căpitan – 1911, maior – 1916, locotenent-colonel – 1917, colonel – 1920, general de brigadă – 1930, general de divizie – 1937, general de corp de armată – 1940, general de armată 1941; trecut în rezervă la 13 octombrie 1941).

♦ Surprinzător este faptul că, iniţial, generalul nu a fost acuzat de greşeli sau pentru incompetenţă, mareşalul Ion Antonescu elogiindu-i activitatea prin ordin de zi pe armată, iar regele Mihai I decorându-l cu ordinul ,,Mihai Viteazul”, clasa III-a, pentru ,,devotamentul, abnegaţia şi energia cu care a comandat în situaţii foarte grele Armata 4, în intervalul de la 22 iunie la 9 septembrie 1941”.

♦ ,,Asupra înlocuirii generalului Ciupercă de la comanda Armatei 4 – preciza generalul Iosif Iacobici la 6 august 1945 – știu că aceasta se datorește stării de oboseală în care ajunsese generalul și întreg comandamentul și deci a eșecurilor suferite de acest comandament, iar eșecurile socotesc că ele s-au datorat în mare parte imixtiunilor generalului Ion Antonescu în comandamentul generalului Ciupercă, care nu avea tăria să-l refuze. Socotesc că generalul Ciupercă era superior ca valoare militară generalului Ion Antonescu”.

♦ După propria mărturisire, conflictul cu mareşalul Ion Antonescu a izbucnit în momentul în care, în cursul lunii august 1941, a refuzat să dea curs solicitării (făcute prin generalul Gheorghe Gheorghiu – ofiţer de legătură al Înaltului Comandament român cu Misiunea Militară Germană) de a redacta o scrisoare către comandamentul german prin care să solicite ,,onoarea de a continua mai departe operaţiunile la cot cu armata germană”.

♦ În locul adeziunii, generalul Nicolae Ciupercă a răspuns: ,,Regret, o astfel de scrisoare nu pot face pentru simplul motiv că eu personal sunt contra operaţiunilor de aşa mare amplitudine din partea armatei noastre, care nu este armată mondială sau europeană”. Acest punct de vedere l-a susţinut şi în faţa generalului Alexandru Ioaniţiu, şeful Marelui Cartier General român.

♦ La scurt timp după demitere – aşa cum avea să consemneze, peste ani, Nicolae Ciupercă – la 23 septembrie 1944, într-un Memoriu adresat generalului Mihail Racoviţă, ministru de Război -, a fost ,,silit” să-şi înainteze demisia din armată ,,din cauza gravelor jigniri” ce i-au fost aduse de Conducătorul Statului, dar şi ,,pentru a nu risca înlăturarea mea din oştire pe altă cale (pentru incapacitate, de exemplu, măsură aplicată atâtor camarazi) şi pentru a-mi pune la adăpost prestigiul, la care am ţinut ca la ochii din cap”. La 13 noiembrie 1941 a fost trecut în rezervă.

♦ ,,Înlăturându-mă de la comandă pentru motive inexistente – mai preciza el la 10 noiembrie 1944 – fostul comandant de căpetenie al Armatei a continuat a-mi aplica şi ulterior un tratament jignitor, absolut nepotrivit cu situaţia mea în oştire”.

♦ Cu toate acestea, Nicoale Ciupercă recunoştea că Ion Antonescu a încercat ulterior ,,a-şi corecta atitudinea” prin ,,încercări de invitare la colaborare”, decorându-l chiar cu ordinul ,,Coroana României” şi avansându-l la gradul de general de armată în rezervă.

♦ Mai mult, în vara anului 1942 (când îndeplinea funcţia de reprezentant al Ministerului Înzestrării şi Aprovizionării Armatei în Consiliul de administraţie al Societăţii metalurgice Copşa Mică – Cugir) i s-a încredinţat comanda Armatei 4, care urma să fie introdusă în luptă pe frontul de la Stalingrad.

♦ Generalul Nicolae Ciupercă a refuzat însă declarând generalului Constantin Pantazi, ministru de Război, care-i făcuse propunerea, cu asentimentul mareşalului: ,,Îmi pare rău Pantazi însă eu nu pot accepta o astfel de propunere din două motive: 1. Fiindcă dumneata ştii prea bine că eu am fost întotdeauna contra ideii de continuare a operaţiunilor şi războiului nostru în stepele Rusiei. 2. Pentru că situaţia este aşa de precară încât numai Dumnezeu din cer ar puteau-o îndrepta. Nu pot subscrie cu numele şi trecutul mea la o astfel de faptă”. În pofida acestor încercări de împăcare, relaţii normale între el şi mareşal ,,nu s-au mai restabilit niciodată”.

♦ Socotindu-se nevinovat şi încurajat de hotărârea guvernului instaurat la 23 august 1944 în vederea ,,întronării dreptăţii şi reparaţiunea nedreptăţilor trecute”, generalul Nicolae Ciupercă a solicitat, în toamna anului 1944, reactivarea sa. ,,Cerând repararea nedreptăţii ce mi s-a făcut – aprecia el în finalul memoriului – nu înţeleg să produc vreo dificultate Ministerului, ci înţeleg să-mi apăr prestigiul la care am ţinut ca la ochii din cap şi să spulber credinţa că eu m-aş fi hotărât să suport cu resemnare jignirile ce mi s-au adus”. Cererea a rămas nesoluţionată, ministru de Război, refuzându-l pentru ,,a nu încuraja apetiturile altor demisionaţi”.

♦ Nemulțumit și indignat de toate cele ce se întâmplau în țară, în perioada postbelică, generalul avea să adere, în primăvara anului 1946, la organizația ,,Graiul Sângelui” în funcţia de comandant militar, sub numele conspirativ de ,,general Cioată”.

♦ A fost arestat la 12 septembrie 1948 şi închis la Jilava.

♦ Tribunalul nu a avut ocazia să-l judece și să-l condamne deoarece generalul nu a supraviețuit perioadei de cercetare, decedând la 25 mai 1950, la orele 16.30, în Spitalul central nr. 1 al penitenciarului Văcărești.

8 gânduri despre “Conflicte/neînţelegeri între mareşal şi generali (IV). Cazul Nicolae Ciupercă.

  1. Domnule profesor, am niste neclaritati in legatura cu generalul Ciuperca.
    Pe wikipedia scrie

    La 9 septembrie 1941 a demisionat din funcția de comandant al Armatei a IV-a, în semn de protest, întrucât a fost împotriva continuării războiului dincolo de Nistru. S-a adresat mareșalului Antonescu: „Măi Ioane, noi nu avem ce căuta în Rusia. Ne-am luat înapoi moșia noastră, furată de sovietici și cu asta gata. Să procedăm și noi cum a procedat țăranul nostru întotdeauna. După ce a alungat animalele străine ce intraseră pe ogorul lui, gata, și-a văzut de treburile din propria lui gospodărie. Dar nu m-a ascultat..

    https://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ciuperc%C4%83

    La bibliografie e trecuta cartea d-voastra. Eu nu am cartea, dar imi vine greu sa cred ca era cineva in stare sa-i vorbeasca asa lui Antonescu.
    Antonescu i-a zis ministrului sau de externe, printul Sturza, cand se contraziceau pe o speta

    „Ba nu te-ai dus pentru ca esti un boier raios”
    Antonescu era greu de contrazis si avea reactii violente.
    Poate lamuriti chestiunea, numele d-voastra e folosit la bibliografie in sprijinul acestei afirmatii nu doar pe wikipedia.

    ,,Asupra înlocuirii generalului Ciupercă de la comanda Armatei 4 – preciza generalul Iosif Iacobici la 6 august 1945 – știu că aceasta se datorește stării de oboseală în care ajunsese generalul și întreg comandamentul și deci a eșecurilor suferite de acest comandament, iar eșecurile socotesc că ele s-au datorat în mare parte imixtiunilor generalului Ion Antonescu în comandamentul generalului Ciupercă, care nu avea tăria să-l refuze. Socotesc că generalul Ciupercă era superior ca valoare militară generalului Ion Antonescu”.

    La scurt timp după demitere – aşa cum avea să consemneze, peste ani, Nicolae Ciupercă – la 23 septembrie 1944, într-un Memoriu adresat generalului Mihail Racoviţă, ministru de Război -, a fost ,,silit” să-şi înainteze demisia din armată ,,din cauza gravelor jigniri” ce i-au fost aduse de Conducătorul Statului, dar şi ,,pentru a nu risca înlăturarea mea din oştire pe altă cale (pentru incapacitate, de exemplu, măsură aplicată atâtor camarazi) şi pentru a-mi pune la adăpost prestigiul, la care am ţinut ca la ochii din cap”. La 13 noiembrie 1941 a fost trecut în rezervă.

    Atat precizarile generalului Iacobici cat si memoriul generalului Ciuperca sunt marturii nepretuite, poate le publicati , s-ar lamuri lucrurile.
    Sau daca le aveti format electronic indraznesc sa va rog sa mi le trimiteti pe mail cand veti avea d-voastra timp.
    Eu am gasit in cartea d-lui Jipa Rotaru , Maresalul Antonescu la Odessa, la paginile 132-136 atat propunerile generalului Ciuperca pentru cucerirea Odessei cat si refuzul lui Antonescu,dar nu le pot posta, am gasit cartea pe kupdf.

    Am mai gasit in Jurnalului Maresalului Antonescu , vol 1 , a d-lui Buzatu pagina 375

    „DOMNUL GENERAL CIUPERCĂ
    În asentimentul tuturor, spune: Noi vedem că este ameninţată fiinţa Statului şi a
    neamului şi, cum noi suntem naţionalişti prin definiţie, vă rog să vă bizuiţi cu toată
    convingerea pe concursul neprecupeţit şi necondiţionat al oştirii.
    Noi nu putem vedea cu ochi buni această situaţie care poate duce la dezagregarea
    Statului.
    Când veţi simţi nevoia, vă rog să apelaţi la Armată, care va şti să-şi facă datoria.
    Roagă pe Conducătorul Statului să intervină pe lângă Mişcarea Legionară ca
    aceasta să ocrotească cât mai mult prestigiul Armatei.
    Armata să fie scutită de diferitele amestecuri ale poliţiei legionare în chestiunile ei
    de administraţie.
    Cei care au făcut abuzuri în armată să fie cercetaţi şi sancţionaţi numai de organele
    militare.”

    in 28 noiembrie 1940, la
    CONVOCAREA COMANDANŢILOR DE MARI UNITĂŢI

    ca si raspunsul lui Antonescu

    „DOMNUL GENERAL ANTONESCU
    Mulţumeşte Domnului General Ciupercă pentru asigurările date şi continuă:
    Nu sunt politician şi nu am partid.
    Nu vreau să mă eternizez la conducere. Aş fi fericit dacă aş găsi un om care să mă
    înlocuiască. Mi-am luat însă o sarcină pe care trebuie şi vreau să o duc până la capăt.
    Istoria mă va judeca.
    Cât priveşte amestecul legionarilor în treburile Armatei, de acum înainte nu mai
    doresc plângeri despre ceea ce se întâmplă ci vreau rapoarte asupra sancţiunilor şi
    măsurilor luate de comandanţi.
    Nu Mişcarea Legionară, ci Generalul Antonescu conduce acest Stat şi, dacă
    interesele Ţării vor cere, fără ei şi chiar împotriva lor, dacă va fi nevoie.
    Mişcarea Legionară trebuie să ştie că fără Generalul Antonescu ea nu poate face nimic.
    Generalul Antonescu însă poate fără Mişcarea Legionară.
    Am mers cu ei fiind elemente de mare valoare, dinamice, cinstite şi gata oricând de
    sacrificiu.
    Fiindcă neamul acesta a fost ros de necinste, am ales oameni cinstiţi care
    să mă ajute.
    În ceea ce priveşte moralul Armatei ştiu că el este scăzut fiindcă Armata a pierdut
    o bătălie, fără să se fi bătut. Este un caz unic în istorie.
    Armata a vroit şi trebuia să se bată.
    Dacă Armata s-ar fi bătut, cu totul alta ar fi fost situaţia noastră, nu am fi pierdut
    Basarabia şi am fi salvat Ardealul.
    Am convingerea că, deşi inferiori numericeşte, am fi putut rezista, mai bine decât
    finlandezii şi am fi putut repurta chiar succese.
    Conducătorii Ţării au pus-o însă în situaţia să nu se bată şi să-şi piardă prin aceasta
    moralul.”

    Va multumesc pentru timpul d-voastra.

    Apreciază

    • D-le profesor, vă mulțumesc mult pentru răspuns. M aș bucura dacă ați populariza mai mult postările d-voastră, vă mărturisesc că le am găsit intimplator și cred că societatea românească are nevoie de adevărata față a istoriei, cu greșelile pe care le am făcut, pentru a nu le repeta .

      Apreciază

  2. Am văzut sursa indicată. Cel care a scris articolul trebuia să indice precis de unde a luat/inventat formula cu ,,Măi Ioane…”, căci nimeni nu-şi permitea să vorbească astfel mareşalului. Dacă a pus o bibliografie generală, nu am ce să-i fac. Eu nu am scris aşa ceva. În legătură cu Drama generalilor, am postat şi pe blog şi pe facebook.

    Apreciază

    • D-le profesor, vă mulțumesc pentru răspunsul d-voastră. Mă bucur că îmi confirmați că nimeni nu -si permitea să i vorbească așa mareșalului Antonescu. Îmi voi permite cu acordul d-voastră să mai comentez la articolele d-voastră, abia le am descoperit și sunt fascinante.
      Eu am postat pe site ul amintit până mi s a refuzat un articol despre agricultura românească interbelică, mi s a spus că explodează site ul, că nu scriu in conformitate cu istoria oficială, etc.
      Mă bucur că d-voastră aveți curajul sa scrieți despre Antonescu, la revista Document mi s a spus că legea le interzice să l citeze pe Antonescu.

      Apreciază

Lasă un comentariu